Saturday, July 14, 2012

Edward Mordrake: Dua Muka


Kes Edward Mordake mungkin tidak diketahui oleh kebanyakan orang. Dia adalah seorang lelaki yang hidup dalam abad ke-19 dan dilahirkan dengan kecacatan ganjil. Beliau mempunyai wajah tambahan pada belakang kepala yang mampu untuk ketawa atau menangis, walaupun tidak ada apa-apa bukti bahawa ia sebenarnya melahirkan emosi. Dia telah melakukan bunuh diri ketika berumur 23 dan hidupnya terasing  dalam sebahagian besar hidupnya.

Muka pada belakang kepalanya seolah-olah adalah seorang wanita, seperti yang diceritakan dalam Anomali dan Curiosities  diberitahu bahawa saya adalah muka perempuan yang cantik dalam bayangan, mengerikan seperti syaitan". wajah kedua itu juga mampu tersenyum ketika dia bersedih dan matanya seolah-olah mengikuti pergerakan orang-orang di sekeliling beliau. Menurut sesetengah sumber, ia kelihatan bahawa muka itu tidak mungkin seorang wanita kerana kembar parasit selalunya dari jantina yang sama. Jadi, seolah-olah bahawa cerita tentang wajah wanita cantik adalah hanya satu cara untuk membuat perkara ini lebih menakjubkan.

Satu lagi perkara yang menarik tetapi sangat tidak masuk akal adalah fakta bahawa muka tersebut seolah-olah bercakap, tetapi tiada apa yang boleh didengar. Walau bagaimanapun, Edward boleh mendengar apa yang dikatakannya dan beliau merayu kepada doktor untuk mengeluarkan muka itu dari kepalanya kerana ia bercakap kepadanya sentiasa tentang "perkara-perkara dari neraka". Tetapi pakar bedah enggan mengeluarkannya kerana ia adalah terlalu berisiko.

Beliau menggunakan racun untuk membunuh diri dan menulis dalam surat terakhirnya bahawa muka itu perlu dikeluarkan sebelum dikebumikan kerana takut kalau-kalau ia terus membisikkan perkara dahsyat dalam kuburnya.


Adakah ia kisah sebenarSukar untuk membuat keputusan, lebih-lebih lagi kerana tidak ada bukti sejarah. Tidak mungkin seorang lelaki dengan kembar parasit di belakang kepalanya, tetapi hakikat bahawa ia boleh bercakap adalah sesuatu yang telah direka-reka untuk membuat cerita kelihatan lebih hebat.

No comments:

Post a Comment