Saturday, March 8, 2014

KUALA LUMPUR : agensi berita China Xinhua Dalam laporan rasmi  berkata isyarat pesawat Malaysia Airlines MH370  yang hilang sudah dikesan

Terdahulu ia berkata China telah melancarkan satu mekanisme kecemasan selepas hubungan Penerbangan MH370 Malaysia dengan pengawal udara terputus.

Jurucakap Kementerian asing Qin Gang China berkata mereka bimbang untuk 160 Cina di atas kapal pesawat.
"Kami cuba untuk berhubung dengan pihak-pihak yang berkaitan untuk memeriksa ia keluar, " kata jurucakap itu dalam satu kenyataan bertulis pada pagi Sabtu.
Kementerian Luar China dan kedutaan China di Malaysia dan Vietnam telah melancarkan mekanisme kecemasan.
China adalah sangat bimbang terhadap kapal terbang Beijing- terikat yang telah terputus hubungan dengan kawalan trafik udara, Menteri Luar Wang Yi , semalam.
" Berita itu adalah sangat membimbangkan. Kami berharap semua orang di atas kapal terbang itu selamat, " kata Wang.
Beliau berkata demikian pada sidang media sempena sesi tahunan Kongres Rakyat Kebangsaan , badan perundangan tertinggi China.
Wang berkata bahawa Kementerian Luar China dan jabatan-jabatan yang berkaitan telah mengaktifkan mekanisme tindak balas kecemasan.
"Sebaik sahaja kita mempunyai sebarang maklumat lanjut, kami akan memberikannya kepada anda dengan serta-merta ," katanya
AFP melaporkan seorang jurucakap dengan agensi Thai yang memantau ruang udara negara itu berkata kapal terbang itu tidak menyeberang Thailand manakala pegawai Vietnam berkata mereka tidak mempunyai maklumat mengenai pesawat.

Sementara itu menurut laporan CNN dengan Anderson Cooper , naib presiden MAS kawalan operasi Fuad Sharuji berkata bahawa MH370 mempunyai tujuh jam bahan api , yang mereka mengesyaki akan kehabisan oleh 8.30 pagi ..
" Ia bertolak dari KLIA pada 00:41 dan sepatutnya tiba di Peking pada pukul 6.30 pagi . Kami cuba melalui pelbagai cara untuk menghubungi penerbangan termasuk melalui pesawat lain tetapi gagal.
"Kami tidak tahu di mana pesawat itu tetapi mendapat berhubung dengan mencari dan menyelamat pasukan , yang telah dipasang, " katanya.
Apabila ditanya jika pesawat lain telah dihantar di laluan yang sama, Fuad berkata, mereka tidak mempunyai banyak maklumat mengenai mencari dan menyelamat tetapi difahamkan mereka telah dikerahkan.
"Kami tidak tahu , kita tidak mempunyai status mengenai hasil ," katanya melalui satu temu bual di CNN.
AFP melaporkan pengeluar pesawat Boeing sebagai berkata dalam makanan Xibili mereka: "Kami memantau laporan mengenai Malaysia MH370 penerbangan. Fikiran kita dengan semua orang di atas kapal. "

No comments:

Post a Comment