Friday, March 29, 2013

6 Kesalahan SEO yang akan meletakkan anda pada Senarai "Blacklist" Google


Adakah anda tahu Google boleh membuat blog anda hilang dari hasil carian?
Satu hari, anda mendapati sedikit kekacauan trafik kepada beberapa posting anda. Ia bukanlah perkara utama bagi anda, tetapi ia semakin kerap terjadi kepada setiap posting baru yang anda terbitkan, dan anda boleh melihat Google menjadi sumber utama trafik untuk anda tiba-tiba.
Tetapi kemudian ia berhenti.
Poof, setiap posting tunggal dan halaman blog anda hilang dari Google. Tiada amaran, tiada loceng penggera, tiada apa-apa. Ia hanya pergi, seperti anda tidak pernah wujud.
Dan bahagian yang paling teruk?
Anda tidak tahu mengapa. Ia hanya seperti berasa anda telah dibuli di Internet yang kemudian memutuskan untuk mengetuk anda, meninggalkan anda terkapai-kapai, tertanya-tanya apa yang telah anda lakukan itu salah.
Ia berlaku sepanjang masa.

Bagaimana di "blacklist" oleh Google


Kira-kira tujuh tahun yang lalu, blog pertama penulis Real Estate Answered, telah disenarai hitamkan oleh Google.
Satu hari, beliau berada pada halaman pertama bagi istilah "pelaburan hartanah," mengaut dalam beberapa ratus pelawat setiap hari, dan seterusnya, laman web beliau hilang sebegitu sahaja. Beliau masih boleh mengakses dengan menaip dalam URL, tetapi aliran trafik carian berhenti. Sepenuhnya.
Mengetahui apa yang beliau tahu sekarang, beliau benar-benar berhak, tetapi pada masa itu, beliau berasa seperti mangsa keadaan. beliau hanya menghabiskan masa tiga bulan dan beratus-ratus jam menulis artikel tentang pelaburan hartanah, tetapi Google memadam kesemua usaha itu dalam sekelip mata.
Mengapa?
Beliau tidak tahu dengan pasti, tetapi ia adalah mungkin kerana beliau telah membayar seorang lelaki di Filipina untuk mengemukakan laman web beliau kepada direktori "shoddy link". Beliau juga telah mula menjual text link di laman beliau - satu lagi tindakan yang salah.
Pada masa itu, beliau tidak tahu apa-apa yang lebih baik. Beliau fikir segala-galanya yang beliau lakukan adalah benar-benar sah.
Dengan Google, kejahilan tidak boleh dijadikan alasan. Anda melanggar peraturan, anda membayar akibatnya. Akhir cerita.
Itulah sebabnya ia begitu penting untuk belajar apa itu peraturan.

Kebenaran tentang Bagaimana Google Berfungsi



Ia berkembang. Sepanjang masa.
Setiap hari, mereka "tweak algoritma" mereka untuk menapis spammer. Tiap-tiap tahun atau dua tahun sekali, mereka juga melancarkan kemas kini utama yang menyebabkan perubahan yang besar dalam kedudukan enjin carian untuk semua orang hampir di setiap laman web.
Hasilnya?
Apa yang berfungsi hari ini tidak boleh bekerja esok. Malah, ia juga mungkin menyakitkan anda.
Pada suatu masa dahulu, Google tidak menghukum pengguna untuk membuat kesilapan. Mereka akan menahan faedah, ya, tetapi mereka tidak akan sebenarnya mengurangkan kedudukan anda atau membuatkan hak anda hilang.
Sekarang, mereka lebih bersifat menghukum. Malah jika anda tidak membuat kesilapan yang cukup besar untuk mendapatkan diri anda disenarai hitamkan, anda masih boleh melihat hasil enjin carian anda menurun semalaman jika anda melakukan sesuatu yang salah.
Apa, sebenarnya yang membuatkan pengguna dihukum?
Nah, ini adalah senarai yang sentiasa berubah-ubah, tetapi di sini disertakan enam dosa yang paling berkemungkinan untuk anda menjadi BLACKLIST..


Kesalahan # 1: Membeli Link





Pernah perasan iklan dari firma-firma SEO yang menjanjikan anda beratus-ratus link dan ranking halaman pertama dengan bayaran yang rendah?
Abaikan mereka. Berikut adalah sebabnya:
Hampir berhasil, link dari laman web, spammy dan akaun rangkaian sosial. Mendapatkan pautan daripada mereka adalah seperti pergi temuduga dengan surat sokongan dari pengedar dadah terkenal. Ia menyakitkan anda, tidak membantu anda.
Dan ia tidak kira bagaimana pintar pun mereka, beberapa syarikat-syarikat ini mendakwa mereka tidak akan ditemui oleh Google, kerana semua pautan spammy menunjuk ke halaman perantara, mewujudkan "link wheel" atau "link pyramid." Kononnya, ia sepatutnya untuk melindungi anda.
Ia juga mungkin bekerja ... untuk seketika. Masalahnya ialah, ingat bagaimana saya berkata Google sentiasa berubah-ubah? Malah jika mereka tidak menangkap anda hari ini, mereka dijamin untuk menangkap anda pada satu ketika di masa depan. Mereka sentiasa mempunyai perkakas yang terbaik?
Jangan membeli (atau menjual) pautan. Tammat.

Kesalahan # 2: Mempamerkan Pautan Direktori Yang Tidak Sepatutnya



Direktori pautan, setakat ini, salah satu bahagian SEO yang paling disalah faham
Pada suatu masa dahulu, mereka adalah sebahagian penting dalam mana-mana kempen untuk melancarkan tapak baru. Anda boleh mengemukakan blog anda kepada DMOZ.org dan beberapa industri yang khusus dalam direktori pautan, dan anda akan mendapat kedudukan dalam carian anda.
Dan ia masuk akal, bukan? Jika blog anda adalah tentang surfing, maka ia masuk akal untuk dimasukkan ke dalam semua pautan direktori tentang surfing.
Jadi di sini adalah masalah:
Google dilihat di web sebagai "kawasan kejiranan." Jika blog anda sering disebut-sebut disebelah laman web pihak berkuasa, anda sebahagian daripada "kejiranan yang baik." Jika semua link anda datang dari halaman yang menghubungkan kepada beribu-ribu laman yang pelik, Sebaliknya, anda sebahagian daripada "kejiranan jahat."
Yang mana satu yang anda fikir sebagai pautan?

Sekarang, ini bukan untuk membayangkan semua direktori pautan buruk. Jika anda menyerahkan blog anda ke direktori yang sangat disasarkan untuk dikaji oleh manusia sebenar untuk memastikan semua laman web yang disenaraikan adalah terkemuka, anda masih mungkin akan mendapat beberapa manfaat daripadanya, kerana anda dikelilingi oleh laman web lain yang bernilai .


Seperti dalam kehidupan, anda mempamerkan sikap anda dengan siapa pergaulan anda.





Kesalahan # 3: Pemasaran Artikel






Pernah dengar artikel pemasaran?
Imbas kembali sekitar 2008. Idea ini adalah anda boleh menulis artikel, "ubah" beberapa versi, membuat pelarasan kecil untuk kata-kata, dan kemudian mengemukakan versi tersebut ke laman web yang berbeza yang mana dapat mengumpul artikel percuma dalam pertukaran untuk "backlink" ke laman web anda.
Dan ia berfungsi. Ketika itu, beberapa hasil carian telah dikuasai oleh laman-laman seperti artikel E-Zine dan Article Base.
Tidak begitu banyak lagi. Ya, ramai orang masih melakukan pemasaran artikel, tetapi ia adalah satu teknik lama dan tidak berkesan. Berikut adalah mengapa:
Ingat bagaimana saya berkata Google semakin bijak?
Sebab pemasaran artikel adalah begitu popular anda boleh mengambil salah satu daripada catatan blog anda, tukar ke dalam lima variasi yang berbeza, dan mendapatkan beberapa dozen link kembali ke posting anda. Google akan melihat variasi yang berbeza sebagai artikel yang benar-benar unik, bermakna tiada penalti kerana salinan kandungan.
Selama bertahun-tahun, algoritma mereka telah maju dengan lebih baik dan lebih baik hingga dapat menghidu keluar artikel dengan perubahan yang kecil. Artikel yang digunakan selama bertahun-tahun kini jatuh, kerana Google mengecam mereka untuk apa yang mereka telah lakukan: SPAM.

Itu bukan bermakna menulis untuk laman web lain adalah idea yang buruk. "Blog walking", khususnya, adalah salah satu cara yang paling berkesan untuk membina sebuah blog yang popular. Itu kerana anda menulis kandungan yang unik untuk laman web yang dipercayai, dikelilingi oleh puluhan pengguna lain.

Pemasaran artikel, di sisi lain, adalah tentang cuba untuk menipu Google dengan menduakan kandungan untuk laman web yang mencurigakan dipenuhi dengan artikel yang ditulis oleh tiada siapa-siapa. Sekali lagi, anda bersalah oleh hal ini.

Kesalahan# 4: Kata Kunci Yang Berulang



Mari kita lihat dari sudut teknikal untuk seketika.

Jika anda tidak biasa dengan istilah ini, "kata kunci pemadat" ertinya menggunakan kata kunci berulang-ulang kali dalam kandungan anda dengan harapan bahawa ia akan membawa anda ke kedudukan yang lebih baik. Sebagai contoh, mari kita katakan anda mahu seperti Ini adalah apa kata kunci pemadat akan kelihatan seperti "biskut cip coklat.":

"Biskut cip coklat begitu lazat! Saya akan mengajar anda biskut cip coklat. Nenek saya mempunyai resipi untuk membuat biskut cip coklat terbaik anda belum pernah rasai "

Artikel keseluruhan blog post akan terus seperti itu, menggunakan kata kunci "biskut cip coklat" berpuluh-puluh atau beratus-ratus kali. 


Ia juga tidak berguna. Berikut adalah mengapa:


Kata kunci padat adalah hanya sebahagian kecil algoritma Google. Tiada siapa yang tahu pasti berapa banyak, tetapi dari apa yang saya lihat, saya akan meneka ia adalah kurang daripada 5%. Seterusnya untuk faktor yang lebih penting seperti domain dan link yang percayai, ia adalah hampir sama sekali tidak relevan.


Dan jika anda mengambil ia terlalu serius, ia boleh menghancurkan anda.

Kebimbangan utama Google adalah tentang pengalaman pengguna. Jika semua artikel  didapati disumbat dengan kata kunci yang sama, tiada siapa yang akan mahu membaca ia, dan semua orang akan berhenti menggunakan Google untuk mencari web. Mereka tidak akan membenarkan ia terjadi, dan beberapa pakar SEO percaya mereka secara aktif menghukum perkara ini .



Kesalahan #5: Anchor Text Luarbiasa




Ini adalah satu lagi contoh orang-orang yang mengambil ringan cara kerja algoritma Google.

Jika anda tidak biasa dengan istilah "anchor teks," Katakanlah anda memasang link di website lain, dan jika link tersebut di klik akan menuju website anda. Di link yang biasa di klik tersebut bertulis "KLIK DISINI", ertinya anda mempunyai backlink dengan anchor text.


Apabila Google memutuskan jenis halaman anda, anchor text adalah salah satu daripada tempat ia melihat petunjuk. Jika sekumpulan orang menghubungkan salah satu posting anda dengan "jenaka kentut lucu" sebagai anchor text, sebagai contoh, terdapat peluang yang baik posting adalah tentang jenaka lucu kentut.
Jadi, kita cuba mempermainkan sistem. Mereka membina pautan menggunakan beberapa teknik keji di atas, dan mereka menggunakannya sebagai teks anchor, dengan harapan ia akan meningkatkan peluang mereka mendapat kedudukan.

Tidak semua orang akan menggunakan anchor text yang sama dengan tepat apabila mereka menghubungkan anda. Beberapa link anda mungkin mempunyai teks yang pendek seperti "jenaka," frasa yang berkaitan seperti "membuatkan saya ketawa," atau bahkan hanya URL kosong dengan tidak ada anchor text padanya.
Dengan menggunakan anchor text yang sama dalam semua link anda, anda pada dasarnya memberitahu Google bahawa anda sedang cuba untuk mempermanikan sistem. Dan kemungkinan, anda akan mendapat penalti pada masa tertentu.

Kesalahan # 6: Pautan Yang Rosak


Dan selanjutnya, perkara yang paling kia lupakan, pautan rosak.
Lama kelamaan, banyak bloggeryang mengumpul beberapa pautan yang tidak lagi berfungsi. Laman web yang mati, telah berpindah, dan disemak sepanjang masa, membuat halaman yang berpaut itu hilang.
Persoalannya, jika link rosak dengan tidak sengaja, mengapa Google menghukum anda untuk itu?
Fikirkan tentang hal ini dari perspektif mereka:

Halaman yang mana lebih up-to-date: satu dengan lima pautan yang rosak atau satu lagi tiada pautan yang rosak? Juga, halaman yang menyediakan perkhidmatan yang lebih baik?

Jadi, semua faktor-faktor lain yang sama, halaman dengan tiada pautan yang rosak adalah mungkin ber"rangking" lebih tinggi dari halaman dengan pautan yang rosak.
Tetapi jangan risau, kerana semua faktor-faktor lain hampir tidak pernah sama. Seperti banyak pembolehubah algoritma lain kita bercakap tentang ini, pautan yang rosak adalah perkara kecil.
Namun, ia adalah satu kesalahan yang mudah untuk ditebus. Sekali atau dua kali setahun, terjah ke Google Webmaster Tools dan betulkan semua link rosak anda. anda mungkin perasan carta yang sedikit tinggi dalam kedudukan untuk halaman anda.




Selepas membaca semua ini, anda mungkin berasa seperti anda sedang berjalan di seluruh medan periuk api. Anda mungkin tidak pernah tahu SEO boleh jadi berbahaya.


No comments:

Post a Comment