Wednesday, June 20, 2012

Microsoft memperkenalkan Windows 8 tablet - SURFACE

Microsoft memperkenalkan Windows 8 tablet - SURFACE

Komputer tablet ini akan dikuasakan oleh sistem Windows 8yang akan datang  dan mengandungi pilihan pemproses Intel atau berasaskan ARM.Ia membolehkan firma Microsoft untuk mencabar iPad Apple yang laris dengan peranti yang boleh menjalankan aplikasi standard seperti program Microsoft dan Photoshop.Tetapi ia meletakkan Microsoft dalam persaingan dengan pengeluar lain yang merancang untuk mengeluarkan tablet yang direka untuk Windows 8.
Surface mempunyai 10.6 inci (26.9cm) skrin,  "built-in kickstand" dan ditempatkan di dalam bekas magnesium - dimana syarikat yang mengambarkan sebagai yang pertama seumpamanya.Tablet berasaskan ARM adalah 9.3mm (0.4 inci) tebal - kurang sedikit daripada iPad - dan menjalankan Windows versi RT sistem baru. The Verge melaporkan bahawa chipset akan dibina oleh Nvidia.
 
Versi yang menggunakan teknologi Intel x86 jalankan Windows 8 Pro dan adalah 13.5mm (0.5 inci) tebal.

Spesifikasi tablet Surface mempunyai skrin yang lebih besar daripada iPad tetapi adalah lebih berat.

Pelbagai sarung yang disertakan boleh disesuikan menggunakan "built-in" magnet . Mereka juga menambahkan keyboard dengan trackpads.
Peranti ini juga direka untuk bekerja dengan aksesori pen digelar "dakwat digital". Apabila stylus  didekatkan dengan skrin tablet, ia akan  mengabaikan sentuhan daripada tangan pengguna dan dan mempamerkan sampel dakwat pada 600dpi (titik per inci).Versi yang berasaskan ARM akan disediakan dengan  32GB (gigabait) atau 64GB simpanan. Microsoft berkata ia akan berharga pada kadar yang sama dengan tablet lain yang menggunakan jenis pemprosesan yang sama yang dibina oleh firma lain.Ia menambah bahawa versi berasaskan Intel akan ditawarkan dengan 64GB atau 128GB penyimpanan dan akan mempunyai tanda harga yang setanding dengan komputer riba ultrabook.

 

No comments:

Post a Comment