Friday, June 29, 2012

Google Nexus 7: Tablet terkini

Kini tibalah masa Nexus Google 7, pencabar baru dalam pasaran tablet yang seberat hanya 340g, skrin padat 7 inci dengan 1280x800 skrin dan dilengkapi dengan CPU Quad Core Nvidia Tegra 3, ditambah dengan 12 teras GPU.

Apatah lagi, tablet berharga hanya 
RM597 atau RM747 (bergantung pada sama ada anda mahu varian 8GB atau 16GB) di Malaysiat.

Walau bagaimanapun tiada slot kad microSD mahupun kamera belakang ... walaupun kita tidak pasti ramai orang akan menyukainya atau tidak.


 
Ia amat sesuai dan selesa di tapak tangan, dan walaupun belakangnya adalah bersalut plastik, ia masih tidak  semurah yang dijangka.
Anehnya lubang fon kepala diletakkan di bawah Nexus Google 7 berbanding di bahagian atas atau di sebelah - ini mencipta sesuatu rasa terbalik apabila anda bermain dengan tablet, dan kita dapat melihat fon kepala wayarles sebenarnya amat sesuai di gunakan.

Reka bentuk keseluruhan sangat bagus sekali - kita tidak akan kecewa untuk menarik keluar dari beg  (atau poket, kerana ia memang bersaiz poket) dan untuk jumlah wang sebanyak RM
597, kita tentu tidak boleh berasa rugi untuk itu.

Seperti yang saya telah sebutkan tiada slot microSD yang boleh didapati, yang benar-benar menjengkelkan dengan tablet seperti ini. Ada mungkin sebab harga yang sangat murah  (walaupun banyak telefon bajet selalunya menyediakan slot sampingan memori) jadi saya mengesyaki ini adalah lebih bersaiz mega.

Berfikir tentang hal ini: 16GB ini tidak akan cukup untuk memuat turun banyaknya filem dan menyimpannya. Tidak, anda akan dipaksa masuk dan keluar Google Store Main, dan anda pasti tergoda dengan cara semua permainan dan pertunjukan disediakan untuk ditonton.  Dan Google juga telah mendapat elemen muzik juga.

Hayat bateri juga menjadi perbualan sekarang, dengan sembilan jam main balik video atau sehingga 300 jam siap sedia jika anda benar-benar menguruskan  tablet anda dengan cermat
 
Dengan OS Android 4,1 yang hebat, versi terbaru itu OS Jelly Bean - pengecaman suara (voice recognition) yang lebih baik dan seperti Google Now, yang akan memaparkan kad dalam cara 1 konteks apabila anda bertanya soalan kepada tablet melalui suara atau beberapa taipan mengikut cita rasa anda.

Antara muka juga menarik pada Nexus Google 7 yang telah saya cuba, UI juga adalah laju di beberapa tempat, dan lain bahagian agak tertinggal sedikit kerana kerja (task) yang banyak.

Membuka dan menutup aplikasi seolah-olah menjadi tugas yang paling sukar - walaupun mengemudi melalui pelayar Chrome.
 
Ada juga terjadi apabila cuba untuk melayari antara muka yang kadang-kadang tersangkut (stuck) dan kemudian cuba untuk zoom masuk dan keluar adalah agak sukar untuk dicapai dengan lancar.

Menaip pada Nexus 7 adalah satu pengalaman yang baik, dan saya dapati ia lebih selesa berbuat demikian dalam portrait mod.


Adakah kita suka Nexus Google 7? Ya, tanpa ragu-ragu lagi. Untuk wang yang sebanyak itu anda mendapat quad core Tegra 3-peranti berkuasa dengan 1 GPU 12-teras dan HD skrin.

Kemudian ia adalah paling maju Google Android, dan faktanya, anda boleh mendapatkan pelbagai kandungan baru dalam bentuk majalah dari perpustakaan yang semakin berkembang kandungannya di bahagian video.

Google Now, walaupun bukan benar-benar eksklusif untuk tablet ini, adalah satu ciri terkini dan pastinya layak untuk terus diterokai. Lakukannya dengan betul dan kita mungkin mempunyai 1 pesaing Siri sebenar, yang menakjubkan untuk digunakan.

Ya, kekurangan penyimpanan dan kamera tidak menyusahkan, tetapi mungkin hanya dari sudut pandangan orang yg suka membanggakan alat - kita perlu kamera pada bahagian belakang peranti? Tidak. Adakah kita perlu penyimpanan dalaman yang lebih besar? Ya, bagi sesetengah pengguna

No comments:

Post a Comment