Monday, May 27, 2013

Full Frame - Canon EOS 6D


Terasa macam semua kembali ke asal usul fotografi pulak. Sebelum ini, cara termurah untuk mengambil gambar adalah dengan menggunakan kamera filem. Sekarang kamera ‘Full Frame’ yang mampu milik sudah boleh didapati, dan ini bermakna sensor adalah sama saiz dengan filem lama. Canon 6D adalah kamera terbaru Canon, yang direka untuk semi-pro yang mahukan badan lebih ringan untuk dibawah tetapi masih memerlukan sensor full frame. Mari kita lihat bagaimana 6D ini berfungsi
Lebih Dari Cahaya
Pertama kali kamu memegang kamera ini, kamu pasti akan terkejut dengan beratnya, atau lebih tepat lagi betapa ringannya kamera ini. Memang ia tak seberat yang disangkakan. Malah ia lebih ringan dari 7D. Ianya kamera yang kami tak kisah untuk bawa sepanjang hari bagi menghadiri majlis atau berjalan-jalan.
Gabung dan Campur
Dari segi reka bentuk, 6D menggabungkan beberapa konsep praktikal 7D pada cesi dan juga beberapa elemen baru yang diambil dari siri 5D. Ia lebih kurang 10 peratus lagi kecil dari 7D dan 5D Mark II. Malah ia juga 10 peratus lebih ringan dari kedua – duanya. Bahan dan binaan kamera baru ini memastikan ia lebih kecil dan ringan dari model terdahulu. Yang bagus? Tiada kompromi dari segi prestasi.
Memang cantik kamera ini
Prestasi Berkuasa
Canon, bagi menjadikan 6D yang terbagus dalam pasaran semi-pro, berjaya memasukkan banyak teknologi dan inovasi baru yang memastikan ia lebih hebat dari model terdahulu. Ianya datang dengan pemproses imej DIGIC 5, sensor 20 megapiksel yang lebih besar, skrin LCD tiga inci dengan resolusi 1,040,000 titik piksel dan juga sistem fokus auto berterusan 4.5 bingkai sesaat. Bagi sesetengah orang, ia sesuai bagi badan kamera kedua. Bagi orang lain pula, ia adalah kamera paling sempurna.
Satu lagi yang kami suka adalah tahap ISO kamera ini. Secara spesifiknya, kamera ini dapat menangkap imej pada tahap ISO sehingga 25600. Ya, ia amat tinggi. Dan lebih bagus, tiada efek bunyi! Kami mengepilkan beberapa gambar sampel pada muka surat sebelah jika kamu tak percaya pada kami.
Alatan Tambahan
6D adalah kamera DSLR dari Canon yang mempunyai WiFi terbina dalam, yang bermakna tak perlu lagi alat sambungan yang besar. Menggunakan aplikasi yang dibekalkan Canon, kamu dapat mengambil gambar dari jauh menggunakan peranti iOS! Bayangkan gambar keluarga yang kamu mahu bersama sekali di dalamnya.
6D adalah kamera yang patut dimiliki. Kamu bila lagi nak beli?
Contoh Gambar
canon6d-sample1
canon6d-sample2
canon6d-sample3
Price: RM 8599 (dengan kanta EF24-105)
Dimensi (HxWxD): 145 x 111 x 71 mm
Spesifikasi Penting: 770 gram, 20 megapiksel Full Frame CMOS, sehingga ISO 26500, sehingga 1080p video pada 29.59 minit, sambungan WiFi terbina dalam,  SD/SDHC/SDXC
Hasil Ujian: Memang sebuah kamera yang mengagumkan.
Skor: 8.8/10

No comments:

Post a Comment